Juli 2017 Novel-T

Hops & Grains: “Markt veroveren met customized speciaalbier”

Bron: Novel-T

Van onderwijsmodule via UT Challenge naar studentenverenigingen, huiskamers en cafés. De bierbrouwers van Hops & Grains: the Personal Brewing company hebben nog een lange weg te gaan, maar zijn vastberaden en super gemotiveerd. “Onze ambitie? De nieuwe Booking.com of Thuisbezorgd.nl worden”, roept Teun Evers, een van de vijf studentondernemers die de startup oprichtte.

Van de Universiteit Twente komt veel spin-off. Meestal zijn dat innovatieve hightechbedrijven. De startup Hops & Grains neemt juist een bestaand product, speciaalbier, en maakt het nog specialer door zowel het bier als de verpakking te personaliseren. “Bij ons bestel je straks je eigen biertje, je kiest de ingrediënten die je lekker vindt en maakt je eigen label voor het flesje”, legt Yorick Bosch uit. “Een maand later ontvang je een kratje van je eigen bier thuis. Ondertussen houden wij je betrokken bij het brouwproces en zorgen dat jij je vrienden vast lekker maakt. Daarom noemen we het ook Hops & Grains: the Personal Brewing Company.”

Van onderwijs naar ondernemerschap

Het idee ontstond in februari 2017 tijdens de module ‘From product design to online business’, een speciaal studieprogramma van de opleidingen Business & IT en Industrial Engineering & Management van de Universiteit Twente. De opdracht: ontwikkel een customizable product met een webshop. “Na het eerste college kwam Yorick met het briljante idee om iets met speciaalbier te doen”, vertelt Émile Heijs. “Als bierliefhebber sprak mij dat ook wel aan”, voegt hij er lachend aan toe. Het team, met daarin ook Amber Altenburg, Teun Evers en Mark Bergman, gaat fanatiek aan de slag met het concept. In tien weken leren ze hun bedrijf opzetten. Elke week stond een ander onderwerp centraal en zo groeide hun businessplan.

Winnende formule

Dat ze een gaaf idee met potentie hadden, werd tijdens de module al duidelijk. Amber vertelt trots: “Niet alleen kregen we een 8,9. We ontvingen ook erkenning met de titel ‘beste innovatie voor een bestaand product’.” Ondertussen was het team gestart met de UT Challenge. “Dit was een tof traject waarbij je met workshops en trainingen extra ondersteuning kreeg bij de opzet van je bedrijf.” Uit alle deelnemers bleven er twintig over die op 13 juni tijdens de Entrepreneurial Day streden om de titel.

Twee keer in de prijzen bij de UT Challenge

De ochtend van de Entrepreneurial Day vulde het Designlab zich met juryleden, partners en publiek voor de eerste ronde pitches. De authentieke pitch van Hops & Grains sprak de aanwezigen aan en ze wonnen de publieksprijs en daarmee 2.000 euro voor hun startup. Totaal onverwacht mochten ze ’s middags tijdens het hoofdevent nog een keer op het podium pitchen voor de vakjury in de categorie Ideation. “Met ons enthousiaste verhaal en de markpotentie van het concept wisten we ook de vakjury te overtuigen. Wonnen we zomaar nog 4.000 euro”, vertelt Yorick enthousiast. Dankzij alle lovende reacties op hun concept groeide hun eigen vertrouwen en besloten de vier teamleden Amber, Teun, Yorick en Émile ervoor te gaan. “Met de 500 euro die we een paar weken ervoor bij Funding Nemo wonnen, hebben we een mooi startkapitaal om de eerste biertjes te gaan brouwen en testen.”

Vraag naar speciaalbier enorm

De kracht van het concept? Teun: “De vraag naar speciaalbier is enorm gegroeid. Kijk maar naar de schappen in de supermarkt.” Veel mensen hebben interesse in het brouwproces, maar durven het zelf niet aan. “Je moet veel materiaal aanschaffen, ruimte hebben en dan is het nog maar de vraag of het lukt. Daarom beginnen ze er niet aan. Hoe mooi is het als je toch je eigen bier kunt samenstellen en die in je eigen flesje aan je vrienden voor kan zetten?”, vult Émile aan.

Proces in de vingers krijgen

De volgende stap voor de startup is om zelf bier te gaan brouwen. “Ik liep al eens mee met studenten in Wageningen die hun eigen bier produceren. Daar leerden we veel over het brouwproces”, aldus Yorick. “Nu moeten we onze eigen recepten gaan testen en het proces in de vingers krijgen.” Émile legt uit: “Er zijn oneindig veel combinaties mogelijk, maar niet alles kan samen of wordt smaakvol. Kies je meer dan 5% donker gebrande chocolademouten bijvoorbeeld, dan wordt het bier gewoon smerig. We willen natuurlijk wel een kwaliteitsbiertje leveren.” Een locatie voor hun testbrouwerij hebben ze al gevonden in de Bastille op het UT-terrein in Enschede. “Het prijzengeld kunnen we mooi gebruiken om materiaal in te kopen. Maar daarna zullen we ook zelf moeten investeren in onze brouwerij.”

Startup Accelerator Program

Het Startup Accelerator Program van Novel-T gaat ze helpen in de prille fase van hun bedrijf. Dit programma biedt startups de mogelijkheid elke maand hun plannen te pitchen en vragen te stellen aan een team business developers. “De ondersteuning van Novel-T kunnen we goed gebruiken”, vertelt Yorick. “Bijvoorbeeld op juridisch vlak en de vele contacten waaraan de business developers ons kunnen helpen.”

Groots denken

De succesvolle UT spin-offs Thuisbezorgd.nl en Booking.com inspireert de oprichters van Hops&Grains: the Personal Brewing Company tot groots denken. “We hebben ontzettend veel innovatieve ideeën en willen de grenzen van de traditionele biermarkt verleggen”, stelt Teun. “Net als Thuisbezorgd.nl en Booking.com die de wereld veroverden met hun vernieuwende concepten.”

Binnenkort hopen ze hun eerste eigen biertje te tappen. Welk biertje ze tot die tijd bestellen? Yorick hoeft niet lang na te denken over zijn favoriet: “Straffe Hendrik”. En Émile en Teun roepen tegelijk: “Grand Prestige van Hertog Jan”. Amber houdt niet van bier: “Maar daar komt misschien verandering in wanneer ik mijn eigen biertje kan samenstellen”, grapt ze.

Wil je de bierbrouwerij van Hops & Grains: the Personal Brewing Company volgen? Like dan hun Facebookpagina.

Startup Accelerator Program iets voor jou? Lees hier meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *